Hur går jag tillväga?
Börja med att fylla i dokumentet HSB Andrahandsuthyrning, se följande länk: Ansökan om andrahandsuthyrning

Skicka sedan detta dokument tillsammans med eventuella bilagor som styrker ditt behov av andrahandsuthyrning i ett mail till HSB Göteborgs boendeservice på: boendeservice.gbg@hsb.se.

En andrahandsuthyrning måste vara godkänd av styrelsen! Då en lägenhet hyrs ut olovligen kan du som medlem komma att bli av med ditt medlemskap i föreningen och därför tvingas sälja din lägenhet. Vid ett eventuellt godkännande så kommer du som medlem att få återkoppling från oss i styrelsen. Normalt tar detta mellan 2-5 veckor. Alla andrahandsuthyrningar tas upp på nästkommande styrelsemöte och där tas även beslut om huruvida vi godkänner uthyrningen eller ej. Tänk på att fylla i dokumentet så utförligt som möjligt och ha gärna god framförhållning så kommer processen att gå mycket smidigare.

Jag har fått godkännande från styrelsen om andrahandsuthyrning.
Vad händer nu?

När du mottagit ditt godkännande så kan du börja planera för din hyresgästs inflyttning. För att exempelvis ändra namn på brevlådan så skickar du in ditt ärende via portalen ”Mitt HSB” https://mitthsb.hsb.se/ så kommer detta till rätt person som utför bytet.

Tänk på att det är du som medlem i föreningen som ansvarar för att hyresgästen får all information om föreningen, sitt boende och dylikt som denne behöver! Vi rekommenderar att du använder dig av vår lathund för medlemmar som hyr ut i andrahand.

Om du önskar fortsätta med andrahandsuthyrningen när perioden går mot sitt slut så måste du i god tid inkomma med en ny ansökan samt en motivering till varför perioden önskas förlängas. Samma procedur gäller sedan som vid första ansökningstillfället.